İqtisadi Əməkdaşlıq və İnkişaf Təşkilatının (OECD) şagird nailiyyətlərinin beynəlxalq qiymətləndirməsinin (PISA) aparıldığı 10 illik dövrü əhatə edən aşağıdakı nəticələr beynəlxalq tədqiqatdan bəhrələnməli olduğumuz 100 faydalı məqamı özündə əks etdirir və günümüzlə həmahəng səslənir. PISA dərsləri düşüncələr üçün kifayət qədər məlumat verir.  Beləliklə, PISA-dan aldığımız 100 dərs:

 

Yüksək səmərəli və ya sürətlə inkişaf edən təhsil sistemləri

 

1. 2000-2009-cu illər arasında orta oxu göstəricilərinin yaxşılaşdığı ölkələrdən çoxu ən aşağı göstəriciləri olan şagirdlərinin bu sahədə əhəmiyyətli irəliləyişlərini qeyd edə bilərlər.

2. Məktəblərin tədris olunan fənlər və şagirdlərin necə qiymətləndirilməsi sahəsində daha çox muxtariyyətə sahib olduğu ölkələrdə təhsilalanlar bir qayda olaraq daha yaxşı oxuyur.

3. Milli rifahın və ya ali təhsil xərclərinin artması şagirdlərin daha yaxşı akademik performansına zəmanət vermir. PISA-da yaxşı nəticələr göstərən məktəb sistemləri bütün şagirdlərin buna nail ola biləcəyinə inanır və onlara bunu etmək imkanı verir.

4. Bəzi ölkələr nümayiş etdirdilər ki, təhsildə bərabərliyin yaxşılaşmasına ümumi göstəricilərin yaxşılaşması ilə eyni vaxtda və nisbətən qısa müddətdə nail olmaq mümkündür.

5. Yüksək bal toplayan ölkələr arasında məktəb fəaliyyətindəki fərqlər, ümumiyyətlə, OECD-nin orta göstəricilərindən daha kiçikdir.

6. Təhsil sahəsində güclü icraçı və uğurlu islahatçılar bütün şagirdlərin potensialına inam, güclü siyasi iradə və bütün maraqlı tərəflərin vəziyyətini yaxşılaşdırmaq üçün ardıcıl və razılaşdırılmış səylər göstərmək qabiliyyəti kimi bəzi ümumi xüsusiyyətlərə malikdirlər.

7. Təhsil resurslarının məktəblər arasında necə bölüşdürülməsi mövcud əlçatan resursların sayı qədər vacibdir

8. 15 yaşlı şagirdləri beynəlxalq arenada yüksək göstəricilərlə çıxış edən ölkələr, bir qayda olaraq, 26-28 yaşlı gəncləri yaxşı nəticələr göstərən ölkələrdir.

9. PISA göstəricilərinin yaxşılaşdırılması coğrafi amil, milli sərvət və ya mədəniyyətlə əlaqəli deyil.

10. Məktəblərdə mövcud olan resursların miqdarı və keyfiyyəti OECD ölkələri üzrə orta hesabla 2003-cü ildən 2012-ci ilə qədər əhəmiyyətli dərəcədə yaxşılaşmışdır.

11. Ölkələrdə şagirdlərin rəqəmsal oxu göstəriciləri ilə rəqəmsal mətnlər üzrə keyfiyyətli axtarış arasında sıx əlaqə mövcuddur.

12. Şagirdlərin müntəzəm olaraq təbiət elmləri dərslərinə daha çox vaxt sərf etdikləri məktəb sistemlərində elm üzrə orta ballar daha yüksəkdir; lakin təhsilalanlar məktəbdən sonra elmin öyrənilməsinə daha çox vaxt sərf etdikdə, elm üzrə orta ballar aşağı olur.

13. Məktəb təhsilinə çıxış imkanlarının genişləndirilməsi, bir qayda olaraq, 15 yaşlılar üçün orta təhsilin keyfiyyəti hesabına baş vermir.

14. Şagirdlərin daha çox akademik davamlı olmaq şanslarına malik olduğu məktəb təhsil sistemlərinin əksəriyyəti bəzi ümumi xüsusiyyətlərə, həmçinin şagirdlərin dərs məşğələlərinə fokuslana biləcəyi yaxşı intizam atmosferinə malikdir, müəllimlər isə yaxşı təlimi təmin edə bilərlər.

 

Təhsildə bərabərlik

 

15. Vaxtilə məktəbəqədər təhsilə qatılmış on beş yaşlı şagirdlərin PISA nəticələri, təhsilin bu səviyyəsini keçməyən uşaqlarla müqayisədə hətta sosial-iqtisadi vəziyyətləri nəzərə alındıqdan sonra da daha yaxşıdır.

16. Məktəbin müəllim heyəti ilə sinifdənkənar məşğələlər bərabərliyin artırılmasına kömək edə bilər, məktəbdə işləməyən kənar müəllimlərlə sinifdənkənar məşğələlər isə şagirdlər arasında bərabərsizliyi daha da dərinləşdirər.

17. Şagirdlərin daha çox qiymətləndirildiyi ölkələrdə ümumi irəliləyiş, bir qayda olaraq, aşağıdır və ictimai mühit təlimin nəticələrinə şagirdlərin daha az qiymətləndirmələrə cəlb olunduğu ölkələrlə müqayisədə daha güclü təsir göstərir.

18. Xüsusi məktəblərin daha çox üstünlük təşkil etdiyi ölkələr PISA-da daha yaxşı nəticə göstərmirlər. Xüsusi məktəblərdə oxuyan şagirdlər dövlət məktəblərində oxuyan şagirdlərə nisbətən PISA-da daha yaxşı çıxış edirlər; lakin özəl məktəblər kimi oxşar sosial-iqtisadi kontekstdə dövlət məktəblərində oxuyan eyni dərəcədə yaxşı nəticə göstərirlər.

19. Valideynləri erkən tədris ilində kitab oxuduqları şagirdlər arasında akademik nailiyyətlərin üstünlüyü ailənin sosial-iqtisadi vəziyyətindən asılı olmayaraq aydın görünür.

20. Dövlət və özəl sektor tərəfindən idarə olunan məktəblər arasında sosial-iqtisadi profillərdəki fərq özəl məktəblərin daha yüksək dövlət maliyyələşməsi əldə etdiyi zaman azalır.

21. Valideynlərin öz uşaqları üçün məktəb seçdiyi və təhsil müəssisələrinin güclü rəqabət apardığı təhsil sistemlərində məktəblər tez-tez daha çox sosial cəhətdən seqreqasiya olunurlar.

22. OECD ölkələrində hər səkkizinci şagird 15 yaşına qədər ən azı bir dəfə qiymətləndirməni təkrarlayıb.

23. 2006-2015 - ci illər ərzində təhsildə bərabərlik PISA-da iştirak edən 11 ölkə və iqtisadiyyatda, orta hesabla, OECD-nin bütün ölkələrində yaxşılaşmışdır.

24. “PISA 2015”-də kənd məktəblərindəki şagirdlərin yalnız 30%-i, OECD ölkələrində şəhər məktəblərindəki şagirdlərin təxminən 50%-i ilə müqayisədə ən azı universitet təhsili almağı gözləyirdi.

25. Yaşayış yerində məktəbə qəbul siyasətinin daha az yayıldığı ölkələrdə, əlverişsiz vəziyyətdə olan şagirdlər, bir qayda olaraq, məhdud sayda məktəblərdə cəmləşirlər.

26. Daha yüksək səviyyəli sosial seqreqasiyaya malik məktəb sistemləri, ümumiyyətlə, öyrənmək üçün daha az bərabər təhsil imkanları təklif edir.

 

Oğlan və qızlar arasında fərqlər

 

27. Çap materiallarının oxunmasında eyni bacarığa malik olan oğlanlar və qızlar arasında birincilər, bir qayda olaraq, rəqəmsal axtarış üzrə daha güclü bacarıqlara malikdir və beləliklə də rəqəmsal oxumada daha yüksək ballar alırlar.

28. OECD ölkələrində orta hesabla qızların yalnız 5%-i mühəndislik və hesablama texnikası sahəsində, oğlanların isə 18%-i bu sahələrdə karyera gözləyirlər.

29. Müəllimlər, bir qayda olaraq, ictimai-iqtisadi vəziyyətdə olan qızlara və şagirdlərə imkansız ailələrdən olan şagirdlərə nisbətən və hətta əgər dərslərin öhdəsindən gələ bilməsələr belə, daha yüksək qiymətlər qoyurlar.

30. Valideynlər böyük ehtimalla gözləyirlər ki, onların qızları yox, oğlanları elm, texnika və ya riyaziyyat sahəsində işləyəcəklər, hətta əgər onların 15 yaşlı oğlanları və qızları riyaziyyat üzrə eyni bir səviyyədə oxusalar belə.

31. Qızlar demək olar ki, oğlanlara nisbətən üç dəfə daha çox həkim, baytar, tibb bacısı və ya başqa tibb işçisi kimi işləməyi nəzərdə tuturlar.

32. Qızların 60%-dən çoxu, oğlanların 50 faizdən azı imtahanlara daha yaxşı hazırlaşmış olmalarına rəğmən güclü narahatlıq keçirdiklərini bildiriblər.

33. Qiymətləndirmədə iştirak edən hər bir ölkə və iqtisadiyyatlarda qızlar problemlərin birgə həllində daha yaxşı nəticələr göstəriblər.

34. PISA-da iştirak edən ölkə və iqtisadiyyatların əksəriyyətində oğlanlar qızlarla müqayisədə təbiət elmlərinin öyrənilməsi vaxtı daha böyük əminlik və geniş elmi mövzulara böyük maraq göstərirlər.

 

Güclü və zəif şagirdlər arasında fərqlər

 

35. Dayanıqlı olan əlverişsiz şagirdlər (sosial-iqtisadi statuslarını nəzərə alaraq məktəbdə gözləniləndən daha yaxşı oxuyurlar) və olmayanlar arasında əsas fərq, dayanıqlı şagirdlərin məktəbdə daha müntəzəm dərslərdə iştirak etmələridir.

36. Əgər əlverişsiz vəziyyətdə olan şagirdlər əlverişli vəziyyətdə olan şagirdlərlə eyni dərəcədə səmərəli tədris strategiyalarından istifadə etsələr, iki qrup arasında məhsuldarlıq fərqləri, demək olar ki, 20% az olardı.

37. Valideynləri peşə ixtisasları üzrə işləyən şagirdlər, adətən riyaziyyatda digər şagirdlərdən üstün olurlar, valideynləri ibtidai peşələr üzrə işləyən şagirdlər isə həmyaşıdlarından geri qalmaq tendensiyasına malikdirlər.

38. İmkanlı və imkansız şagirdlər arasında məktəbəqədər davamiyyət nisbətlərində fərq artır.

39. Sosial-iqtisadi cəhətdən üstün vəziyyətlərdə olan və daha əlverişli məktəblərdə təhsil alan şagirdlər bir qayda olaraq ev tapşırıqlarına daha çox vaxt ayırmağa meyillidirlər.

40. Sosial-iqtisadi cəhətdən üstün olan şagirdlərin təxminən 65%-i OECD ölkələrində orta hesabla kvadrat funksiya anlayışını yaxşı bildiklərini və ya tez-tez eşitdiklərini qeyd ediblər; lakin imkansız şagirdlərin yalnız 43%-i bu barədə məlumatlı olduğunu deyib.

41. Bütün şagirdlərin, o cümlədən ən əlverişsiz təbəqədən olanların internetə asanlıqla çıxışı olsa belə, onlar arasında texnologiyadan necə istifadə etmələrində sosial-iqtisadi vəziyyətə əsaslanan rəqəmsal uçurum davam edir.

42. Əlverişli tədris mühiti və keyfiyyətli resurslara daha çox təminatlı məktəblərdə rast gəlinir ki, bu da onu deməyə əsas verir ki, məktəblər tez-tez gücləndirilir, şagirdlərin ev resursları isə kompensasiya edilmir.

43. PISA 2015-də iştirak edən ölkələrin və iqtisadiyyatların üçdə birindən çoxunda ən əlverişsiz məktəblərin müəllimləri ən üstünlüklü məktəblərdəki müəllimlərlə müqayisədə daha az ixtisaslı və ya daha az təcrübəyə malik idilər.

44. Əlverişli və əlverişsiz şagirdlər arasında elm performansındakı orta fərq təxminən üç illik təhsilə bərabərdir.

45. PISA 2000-də oxumaq üzrə birinci rübdə bal toplayan sosial-iqtisadi cəhətdən zəif olan 15 yaşlı şagirdlərin 25 yaşına qədər universiteti bitirmək ehtimalı 18-34 faiz daha yüksək idi.

 

İmmiqrant və qeyri-immiqrant şagirdlər arasındakı fərqlər

 

46. Əksər ölkələrdə immiqrant şagirdlər yerli şagirdlərdən performans baxımından geri qalırlar; bir çox ölkələrdə fərq əhəmiyyətlidir.

47. Əksər OECD ölkələrində immiqrant şagirdlərlərin digər şagirdlərə nisbətən zəif performansı məktəbdəki sosial-iqtisadi əlverişsizliklə sıx bağlıdır.

48. OECD-nin əksər ölkələrində son vaxtlarda gələn 15 yaşlı immiqrant şagirdlər beş yaşından kiçik yaşda yeni ölkələrinə gələn immiqrant şagirdlərdən daha pis oxuma göstəriciləri nümayiş etdirirlər.

49. Ortaq bir mənşə ölkəsinə aid və bu səbəbdən bir çox mədəni oxşarlığa sahib olan immiqrant şagirdlər, fərqli məktəb sistemlərində çox fərqli yollarla tədrisdə müvəffəq olurlar.

50. İmmiqrant şagirdlər və immiqrant olmayan şagirdlər arasındakı riyaziyyat performansındakı fərq 2003-2012-ci illər arasında orta hesabla azalıb.

51. Mühacirlərin məktəbdəki göstəriciləri ilə onların gənc yetkin təbəqəsi kimi təhsili və əmək bazarı nəticələri arasında güclü əlaqə var.

52. 2015-ci ildə OECD ölkələrində 15 yaşlı şagirdlərin 23%-i xaricdə doğulmuşdur və ya orta hesabla ən azı bir xaricdə doğulmuş valideynləri olmuşdur. Bu pay 2003-cü ildən bəri orta hesabla altı faiz artmışdır.

 

Məktəblər, müəllimlər və sinifdəki iqlim

 

53. Bütün iştirakçı ölkələrdə valideynlər övladı üçün məktəb seçərkən akademik nailiyyətləri yüksək qiymətləndirirlər; lakin onlar çox vaxt məktəbin təhlükəsizliyi və ətraf mühiti və məktəbin reputasiyası ilə bağlı daha çox narahat olurlar.

54. Böyük şəhərlər, ümumiyyətlə, məktəblər üçün təhsil aktivləridir.

55. Əksər ölkələrdə və iqtisadiyyatlarda şəhər yerlərində məktəblərə gedən şagirdlər digər şagirdlərlə müqayisədə daha yüksək səviyyədə fəaliyyət göstərirlər.

56. Müəllimliyi cəlbedici peşəyə çevirmiş ölkələr çox vaxt bunu təkcə maaşla deyil, müəllimliyin statusunu yüksəltməklə, real karyera perspektivləri təklif etməklə və müəllimlərə peşəkar kimi yanaşmaqla həyata keçirmişlər.

57. Müəllimlərin maaşlarının yüksək olduğu ölkələrdə orta hesabla şagirdlərin daha yüksək faizi müəllim kimi işləməyi gözləyir.

58. Qarışıq siniflərdə şagirdləri dəstəkləyən tədris strategiyaları, məsələn, ehtiyac duyduqları zaman şagirdlərə əlavə yardım göstərilməsi şagirdlərin riyaziyyat qabiliyyətinə daha çox inamla əlaqədardır.

59. OECD ölkələrində tam sertifikatlı müəllimlərin nisbəti PISA-da şagird performansı ilə müsbət, lakin cüzi bir əlaqəyə malikdir.

60. Həmkarları ilə əməkdaşlıq edən və ixtisasartırma fəaliyyətlərində iştirak edən müəllimlər heç birini etməyənlərdən daha çox işlərindən məmnundurlar.

61. Daha təcrübəli müəllimləri olan məktəblər bir qayda olaraq, PISA-da daha yaxşı nəticə göstərməyə meyillidirlər və həmçinin öyrənmə üçün daha əlverişli olan sinif mühitinə malikdirlər.

62. Müəllim-tələbə münasibətləri həm riyaziyyat performansı, həm də şagirdlərin xoşbəxtliyi və məktəbə aid olma hissi ilə sıx bağlıdır.

63. Siniflərində intizam problemlərinin az olduğunu bildirən şagirdlər PISA-da sinifdə intizamın olmamasının təhsilə mane olduğunu bildirənlərdən daha yaxşı nəticələr göstəriblər.

64. Nizamlı sinif otaqları məktəbin sosial-iqtisadi profilindən asılı olmayaraq daha yaxşı performansla bağlıdır.

65. Riyaziyyat dərslərinə nə qədər çox vaxt ayrılsa, şagirdlər orta hesabla bir o qədər yaxşı nəticə göstərirlər; lakin onlara dərsdə daha çox tapşırıq vermək çox vaxt təlim nəticələrini yaxşılaşdırmaq üçün kifayət etmir.

66. Elmi-tədqiqat fəaliyyətində iştirak şagirdlər arasında elmə daha müsbət münasibətlə əlaqələndirilir.

67. Əksər ölkələrdə məktəbdə elmlə bağlı dərsdənkənar fəaliyyətlər şagirdin daha yaxşı performansı, şagirdlərin elmə aid tapşırıqların öhdəsindən gəlmək bacarığına daha güclü inamı və elm öyrənməkdən daha çox həzz alması ilə bağlıdır.

68. OECD ölkələrində şagirdlər üçün dərsləri və ya məktəb günlərini qaçırmaq riyaziyyatdan xeyli aşağı ballarla əlaqələndirilir.

69. OECD ölkələrində məktəb direktorları şagirdlərin təhsilinə ən çox mane olan problemlər kimi şagirdlərin dərsdən yayınmasını və işçilərin dəyişikliyə müqavimət göstərməsini göstərmişlər.

70. Orta hesabla OECD ölkələri üzrə şagirdlərin 4% -i döyüldüklərini və təzyiqə məruz qaldıqlarını, 8% -i isə məktəbdə ən azı ayda bir neçə dəfə xoşagəlməz şayiələrin qurbanı olduqlarını bildiriblər.

71. Valideynləri dostları və dostlarının valideynləri haqqında daha çox şey bilən şagirdlər problemlərin birgə həllində daha çox bal toplayıblar, sosial-iqtisadi statusu nəzərə alındıqdan sonra da daha az zorakılıq halları barədə məlumat veriblər.

72. 2015-ci ildə PISA-da iştirak edən bütün ölkələrdə şagirdlərin əksəriyyəti özlərini məktəb icmasına aid hiss etdiklərini bildiriblər. Bununla belə, ölkələrin böyük əksəriyyətində şagirdlərin məktəbə aidiyyət hissi 2003-cü ildən zəifləyib.

 

Şagirdlərin bildikləri və edə bildikləri

 

73. Şagirdlər ekoloji problemlər haqqında məlumatların əksəriyyətini məktəbdən alırlar, onların yalnız az qismi bu problemlər haqqında ekoloji elmlərə dair ayrı-ayrı kurslarda öyrənirlər.

74. Formal orta təhsildən sonrakı təhsilin bəzi formalarında iştirak ardıcıl və əsaslı şəkildə 15-24 yaş arasında oxu bacarıqlarının təkmilləşdirilməsi ilə bağlıdır.

75. Elmdən kifayət qədər biliyə malik olmayan şagirdlər ekoloji problemlərin həlli yollarını tapmaq üçün lazım olan vaxtı ardıcıl olaraq düzgün qiymətləndirmirlər.

76. OECD ölkələri üzrə orta hesabla şagirdlərin təxminən 4%-i oxuma, təbiət elmləri və riyaziyyat sahəsində aparıcı mütəxəssislərdir.

77. Şagirdin əsas məktəb fənlərini yaxşı bilməsi onun (oğlan və ya qız) problemlərin həllində bacarıqlı olması anlamına gəlmir.

78. İştirakçı ölkələr üzrə orta hesabla şagirdlərin 15%-i, ən yaxşı halda, xərcləmə ilə bağlı sadə qərarlar qəbul edə və gündəlik maliyyə sənədlərinin, məsələn, fakturaların məqsədini anlaya bilər.

79. 15 yaşlı yeniyetmələr arasında ən çox yayılmış onlayn fəaliyyətlər əyləncə üçün İnternetə baxmaq və sosial mediada iştirak etməkdir, şagirdlərin 70%-dən çoxu hər gün və ya demək olar ki, hər gün bunlardan hər hansı birini edir.

80. OECD ölkələri üzrə orta hesabla hər dörd şagirddən biri (və ya çoxu) PİSA tərəfindən qiymətləndirilən əsas fənlərdən ən azı birində - oxu, riyaziyyat və elm üzrə bilik səviyyəsinin baza səviyyəsindən aşağı bal toplayır.

81. Öyrənmə strategiyası kimi əzbərçilik sadə tapşırıqlarla bağlı işləyə bilər, lakin mürəkkəb riyaziyyat problemləri ilə qarşılaşdıqda istifadə olunan yeganə strategiyadırsa, onun effektiv olması ehtimalı azdır.

82. 2015-ci ildə ilk dəfə olaraq PISA-da iştirak edənlərin əksəriyyəti test imtahanını kompüterdə veriblər.

83. Problemi əməkdaşlıq yolu ilə həll etmək üçün şagirdlər başqaları ilə ortaq anlaşma qurmağı və davam etdirməyi, problemi həll etmək üçün müvafiq tədbirlər görməyi, komanda qurmağı və davam etdirməyi bacarmalıdırlar.

84. 2012-2015-ci illər arasında 15 yaşlı şagirdlərin internetdə sərf etdikləri vaxt OECD ölkələrində orta hesabla həftədə 21 saatdan 29 saata qədər artıb.

85. Məktəbdən kənarda internetə, söhbətləşməyə və ya sosial mediaya çıxışı olan şagirdlər bu fəaliyyətlərdə iştirak etməyən şagirdlərdən daha yaxşı əməkdaşlıq edir, məktəbdən kənarda video oyunları oynayan şagirdlər isə video oyunları oynamayan şagirdlərdən daha pis əməkdaşlıq edirlər.

86. PISA ölkələrində (Kamboca, Ekvador, Qvatemala, Honduras, Paraqvay, Seneqal və Zambiya) şagirdlərin təxminən 23%-i OECD üzrə orta göstəricilərlə müqayisədə ən aşağı oxuma səviyyəsinə çatırlar.

87. Ətraf mühitə bələd olan şagirdlər Yer kürəsinin gələcəyi ilə bağlı daha bədbindirlər.

88. 2015-ci ildə oğlanlar və zəif oxuyan şagirdlər, elmdə ilkin səviyyədə və ya ondan yuxarı səviyyədə çıxış edən qızlara və şagirdlərə nisbətən havanın çirklənməsi, bitki və heyvanların nəsli kəsilməsi kimi ekoloji problemlərin həlli ilə bağlı daha optimist fikirlərə sahib idilər.

 

Şagirdlərin öyrənməyə münasibəti

 

89. Hər gün zövq üçün gündəlik oxumaq PISA-da daha yaxşı performansla əlaqələndirilir.

90. Təxminən hər dörd şagirddən biri rəsmi təhsilini orta məktəb səviyyəsində bitirməyi gözləyir, buna görə də işə və yetkinliyə rəvan keçid üçün bacarıqlara ehtiyac duyur.

91. Şagirdlərin əksəriyyəti məktəbdə öyrəndiklərinin gələcəkləri üçün faydalı olduğunu düşünür.

92. Şagirdlər öyrənməyə səy göstərmələrinin gələcəkdə fərq yaradacağına inandıqda, riyaziyyatda əhəmiyyətli dərəcədə yüksək bal toplayırlar.

93. OECD ölkələri üçün orta hesabla, riyaziyyatı öyrənməyə yüksək həvəs göstərən şagirdlər, bunun gələcəkdə onlara kömək edəcəyinə inandıqları üçün riyaziyyatda yüksək motivasiyası olmayan şagirdlərdən daha yaxşı bal toplayırlar.

94. Şagirdin məktəb yoldaşları riyaziyyatdan nə qədər yaxşı nəticə göstərsələr, şagirdin riyaziyyata qarşı həvəsi bir o qədər çox olar.

95. Şagirdlərin tətbiqi riyaziyyat problemlərini həll etmək bacarığında özlərini nə qədər inamlı hiss etmələri ilə dərsdə oxşar problemlərlə üzləşib-üzləşməmələri arasında sıx əlaqə var.

96. 2012-ci ildə aşağı akademik göstəricilərə sahib olan şagirdlərin təxminən 32% -i, bu barədə məlumat verən daha yaxşı akademik göstəricilərə sahib olan şagirdlərin yalnız 13%-i ilə müqayisədə problemləri həll etməkdən asanlıqla imtina etdiklərini söyləyib.

97. Mövcud məlumatlara malik 13 ölkədən və iqtisadiyyatdan 10-da pul məsələlərini valideynlərlə heç olmasa bəzən müzakirə etmək bu mövzunu heç vaxt müzakirə etməməkdən daha yüksək maliyyə savadlılığı ilə əlaqələndirilir.

98. Testlə bağlı narahatlıq geniş yayılıb: şagirdlərin təxminən 60%-i imtahan verməkdən, 60%-dən çoxu isə zəif qiymət almaqdan narahatdır.

99. Aktiv fiziki fəaliyyət şagirdlərin rifahına müsbət təsir göstərir.

100. Motivasiya, xüsusilə də xarici stimullara cavab olduqda, narahatlıq hissi ilə müşayiət olunur.

 

Oruc MUSTAFAYEV